Skrivare, drivrutiner mm

När det inte funkar med utskrifter från Indesign, Illustrator m fl eller en PDF som skall skrivas ut som ett tackkort eller broschyr (flera sidor)

Jag har ett fyrsidigt dokument med skrift på sid ett och två (framsida och insida höger). När jag använder Indesign CC och Skriv ut häfte (Arkivmenyn) ser mitt inbjudningskort helt ok ut. Men inte när den kommer ut ur skrivaren… Den lägger sid två på baksidan av sid ett och UPPOCHNED!

Någon talade om för mig att jag kan behöva Postscript drivrutiner för jobbets skrivaren (Sharp MX 4141). Vad törs jag göra och vad behöver jag göra?

Det är samma sak om jag ska skriva ut en vanlig PDF med fyra sidor. Får inte skrivaren att fatta…

Skrivarinställningarna är lite knepiga eftersom varje skrivare är unik.
På en skrivare med duplexenhet (dubbelsidig) finns det ofta en inställning för dubbelsidig som heter short-edge eller long edge som berättar hur fram och baskida hör ihop. (PDF skrivare heter olika kan heta left-right och calendar binding).

Kan du visa en skärmdump på skrivarens inställningar där du väljer dubbelsidigt (detta är utanför indesign) så ska jag försöka hjälpa, kan hända att du behöver visa skrivarens avancerade inställningar. Annars får du försöka kontakta mig direkt ska jag se om vi inte kan lösa det.

Vi gör denna typ av uppgifter med alla våra studerande på Broby, och det är att de behöver hjälp de första gångerna, så det är fullt normal frustration :wink:

He Lukas!
Ursäkta sent svar. Stort tack för att du engagerar dig! Installerade Postscript drivrutiner och det funkar med utskrift från Adobe Acrobat Pro DC. Däremot när jag är inne i Indesign och går till Skriv ut häfte (under Arkiv-menyn) så är det fortfarande lite utav High Chaparall. Utskriften för sid 3 (höger insida) hamnar bakom sid 1 (framsida). Lämnar detta för denna gång, men återkommer om problemet kvarstår vid nästa projekt. Okey att det funkar via Acrobat :slight_smile: