Macbook Pro & Microsoft Surface Studio

Vad tycker vi?

Jag kommer få nya MBP om två veckor (via jobbet) men är ärligt talat halvmåttligt intresserad. Har kört mac i 10 år och känner för första gången inte alls hypen. Känns som de misslyckats kapitalt. Vadå touch bar—var är touch screen? Och visst är det fint med USB-C men ew vad mycket donglar man kommer ha. Och 16 GB minne? Va? 2016? Hjälp.

Och på det så släpps Microsoft Surface Studio. What?! Bästa Microsoftprodukt jag sett på år och dar. Vilken marknads-swap. Helt plötsligt känns Microsoft som de med idéerna, drivet och framförallt som en dator för media. En 28"-skärm med touchmöjlighet, en helt ok design och extragadgets som känns genomtänkta. Har inte ens brytt mig om att kolla på specsen för jag är tillräckligt hypad av touchmöjligheterna.

Jag kände precis likadant efter keynoten. Det kändes liksom plepp?
Omotiverat pris, på gränsen till löjligt. Min nuvarande burk kan jag försvara, en late -14 MBP med dåtidens fullspäck. Men, vetetusan om jag kommer känna mig sugen när det är dags om något år eller två…

Lustigt hur mycket som försvann med Jobs ändå. Jag krediterar inte honom för allt, men det släpps uppenbart igenom massor mer skit efter hans död.

Micdrop.

Har precis köpt ny laptop själv och kollat runt massvis. Nu får jag erkänna att jag inte är något Apple-fan men var öppen för möjligheten. Surface Studio verkade väldigt intressant men det blev faktiskt en Dell XPS 15" för min del, med touch screen. Touch-biten var däremot inte så avgörande då jag inte ritar mycket på datorn, mestadels design, en del video och mycket programmering. Mycket nöjd hittills.

Men jag håller med om att Microsoft helt klart känns som de är innovatörerna för stunden och har tagit bäst beslut senaste tiden. Är förvånansvärt nöjd med Win10 med, inte kört det tidigare och var skeptisk.

Men jag tänker även att det kanske inte bara är på grund av ritande man vill ha touch? Eller? Jag är mer intresserad av hur det vid nativeanvändande kan fungera, så som scrollande, zoomande, swipande etc i exempelvis en browser. Tänker att touch borde vara en standard framöver på skärmar. Man har valfrihet till både mus, tangentbord och touch, tror komibinationen kommer vara det som fastnar. Att jag kan rita/illustrera/retouscha osv är mer en bonus :slight_smile:

Tror det kan förändra betéenden överallt. Tänk bara digitalt i desktopläge där det helt plötsligt går att använda karuseller (som alla hatar) på ett naturligt sätt. Drag-funktionalitet. Skal-funktionalitet. Osv osv.

EDIT: Eller ergonomi för den delen! Kunna ställa sig upp och arbeta med en skärm i vinklat läge som känns naturligt. Yay!

Min personliga åsikt är att en mus och tangentbord är betydligt mer praktiskt än att behöva sitta och klicka och dra i olika delar av skärmen. Längre sträckor, mer omständligt, fläckar på skärmen m.m. Speciellt om man har en stor skärm. Liten rörelse med musen för att täcka hela ytan, men stor rörelse med handen om jag måste trycka på skärmen. Mindre ergonomiskt tycker jag det är med, än att låta armen vila mot skrivbordet t ex.

Jag använder det nästan bara när jag ska visa något för en kund, som en surfplatta. Plus att jag inte orkar bära med mig mus alla gånger så om man bara ska klicka runt på en hemsida tycker jag touch är smidigt i sånna lägen. Gillar inte touchpads.

Att använda som ritbord med penna är en annan sak däremot, det kan jag uppskatta!

Tror dock det finns fler användningsområden än “klicka och dra”. Genvägar/gestures etc där man med olika antal fingrar och rörelser kan genomföra mer avancerade saker. Alltså igen, kombinationen mus/tangentbord/touch tror jag är en bra combo för framtiden. Däremot inte att byta ut musen mot touch, det hade varit bedrövligt.

Jag är rätt peppad på Surface Studio framöver! Just nu är problemet att Sketch bara finns på Mac, vilket är något av en dealbreaker för mig.

Hursomhelst gillar jag att det börjar komma lite alternativ till Wacoms produkter, dom har ju varit i det närmaste synonyma med ritplattor/skärmar under alla år.

Unboxing av en av 13" modellerna.

Äh fan jag är aspepp på nya MPB. Min 2015 MPB är den bästa laptop jag någonsin använt, och det enda jag saknar är Touch ID. Om det var det enda nya med MBP hade jag fortfarande köpt en – men jag är helpepp på Touch Bar. Det enda jag använder F-knapparna till är att höja och sänka volym / ljusstyrka. Kommer nog kännas weird att inte ha en fysisk escape-knapp, men å andra sidan kan jag ju binda om den sjukt onödiga fn-knappen istället. Det enda jag tycker är synd är att ytan för Touch Bar inte är större, men det säger jag enbart från att ha kikat på bilder, har ju faktiskt inte haft en chans att använda den än. (Får min nya MBP i december, enligt senaste uppdateringen på min order.)

Jag kan förstå folk som tycker det är kasst att man inte har ett alternativ för mer RAM, men det är uppenbart att Apple gjort ett aktivt val att satsa på lägre strömförbrukning och därmed bättre batteritid. Trist för videoredigerare och andra som behöver mycket RAM, men det är fortfarande en sjukt kompetent maskin även om man “bara” har 16gb RAM.

Jag känner att jag är så jäkla van vid arbetsflödet och vanorna man byggt upp på macen. Har inte riktigt lusten att gå över och jobba på PC när man kan alla appar, snabbkommanden, osv utantill i dag.

Vilket gör att det svider lite extra att nya generationens Macbooks inte imponerade alls – men så länge jag fortsätter få dator via jobbet så fortsätter det nog också bli mac.

Beställde en i början av december. Lite sjukt känns det allt att plugga in extern skärm, tangentbord och annat i ritskärmen isf tvärtom. Jag skaffade min första mac 1997 och har aldrig ägt en pc. Adobe CC och dropbox funkar ju likadant och trots att jag stör ihjäl mig på alla fula dialogrutor och pixliga små ikoner måste jag erkänna att övergången faktiskt funkade grymt bra! .

Jamen då kanske du kan svara på min senaste undran angående mobilestudio pro. Jag har sett i video reviews att det är vissa buggar med Adobe Illustrator, det verkar vara samma buggar som uppstår på min Cintiq 22HD Touch när jag har touchfunktionen igång och palmrejection inte fungerar som det ska. Finns det någon funktion att tillfälligt stänga av touchen på MobileStudio?

Vilken storlek köpte du förresten?

Och ett händigt program till windows som jag saknat efter övergång från mac:

Det går att ställa in så den stänger av touch-input när det känner att pennan är i närheten! Riktigt smidigt eftersom touch behövs för att peta runt i själva OS’et, och då är det bara att lägga bort pennan. Har själv stängt av touch på tidigare cintiqs pga tycker det funkat rätt uselt med OSX.
Det blev en 13 med i7, 8GB ram och 256gb HD. Hade varit fint med 512-modellen och 16gb ram, eller en 16tums för den delen, men det blev det så hiskeligt dyrt då.