Instagram, API, nya regler

Så, hur har ni tagit er runt Instagrams ändringar? De gjorde en ändring i somras eller när det var som jag lyckades ta mig runt genom att utnyttja lite inofficiella adresser för anrop. Nu verkar de ha pajat de bitarna för oss.

Har ni hittat bra externa API’er att använda, eller andra färdiga tjänster, eller har ni t o m fått tillstånd från Instagram att hämta bilder mer fritt? Vi kunde förut inte ens skicka in ansökan om att få göra det vi gör, för de godkände inte alternativen i vår ansökan.

Vad vi behöver göra är att kunna hämta bilder baserat på antingen hashtag, användarID eller användarnamn. Nu tillåter de bara att man hämtar från sig själv annars måste användarna godkänna m.m. så man får accesstokens och annat spännande. Vi vill primärt kunna hämta bilder med viss hashtag oavsett användare. Många kunder som vill ha sånna lösningar, dels för tävlingar men också generellt.

Vi har köpt något WordPress-plugin till en kund som verkar funka bra, så det ska ju iaf vara möjligt fortfarande.

Nä jag har inte orkat bry mig om det. Min egen site “pajade” iom ändringarna och jag har låtit det bero.

Jag kanske är sen till det hela…
Om NodeJS ( och expressjs ) är ett alternativ så går det att scrape’a instagram via användarnamn (och då förmodligen via hastag etc också. Dock ej testat). Och få tillbaka datan i JSON format.

La upp det hela på Github… Ursäkta röran:

EDIT:
Snurrade igång en instans på Heroku med:
https://limitless-everglades-37063.herokuapp.com/username/facebook
Ger dig Facebooks senaste bilder tex. Detta fungerar ju inte om kontot är privat dock.

Har bara gjort en snabbtitt, men det ser ut som en av mina första hemmabyggda lösningar där jag helt enkelt hämtade HTML-koden från någons Instagram-sida och plockade ut json-resultatet som finns där. Det var dock ganska bristfälligt kände jag. Nästa lösning var att helt enkelt använda instagram.com/username/media för att få json-resultatet, men bild-URL’erna jag fick där var i sämre kvalitet och enligt gamla kvadratiska formatet. Kanske ändrats nu iofs.

Men problemet är som sagt att hämta via hashtag och/eller användarID, inte användarnamn. Hade byggt en egen tjänst för det men fler URL’er som användes har slutat fungera nu. Gjorde också en version som helt enkelt sökte efter en hashtag på Instagram och på liknande sätt som din kod plockade ut json ur HTML-koden. Men även det var ganska begränsat, dels i antal och i ordning.