Indesign - datablad

Hej, jag har tagit fram datablad med företagets produkter och vad de innehåller. Dessa är gjorda i Indesign och exporteras som PDF som kunderna får. Varje produkt får ett eget blad vilket kommer ta tid att göra då det är hundratals produkter. Men grunden är nu satt, jag behöver ju bara ändra innehållet på de olika rubrikerna. Sådant här arbete har jag fått göra många gånger på flera arbetsplatser och det har bara varit en person på marknadsavdelningen som skött det. Nu vill de på företaget jag jobbar på att fler ska ha möjlighet att kunna fylla i dessa mallar. Vad blir då smartast att göra?

Jag räknar med att de inte ska ha tillgång till Indesign. Det ska liksom vara enkelt att bara gå in och fylla i eller ändra en siffra. Men det måste ju vara samma typsnitt som övrig text och viktigt att raderna linjerar med varandra. Det arbete jag lagt ned i Indesign med exempelvis tonade och färgade rutor, linjer, logotyper etc känns inte ultimat att göra som mall i Word. Eller? Men är det enda lösningen för att övriga ska kunna fylla i dessa mallar? Acrobat med formulär är ett alternativ men jag är tveksam om det blir en stilren laout? Kommer texten de fyller i rutorna att linjerna och ha samma färg och storlek? Jag har förstås lagt tid och energi inte bara på typografi utan även färgerns på det. För mig som jobbar med de här grafiska elementen är det viktigt att det ser rätt och snyggt ut och att dessa mallar inte kommer se olika ut beroende på vem som gör dem. De skall se ut som det original jag tar fram. Hur skulle ni göra?