Fallbacks för animerade gifar?

Hej!
Har av en kund blivit ombedd att göra fallbacks för ett antal banners (animerade gifar) jag gjort. Behövs det verkligen?
Trodde det bara gällde typ Flash och Html5.

Tack på förhand!

/Cribba

Fallback till vad, stillbilder? Vad är motiveringen till varför fallbacks skulle behövas?

Enda gången det behövs är om bilderna ska visas i en miljö som av olika skäl väljer att inte visa animerade format. Min erfarenhet har varit att det oftast är miljöer där man inte vill visa dem av säkerhetsskäl – i vilket fall i princip samtliga bildformat undviks (annars är det ett tämligen missriktat argument) – eller på grund av att man helt sonika inte vill ha animerade bilder för att det stör upplevelsen i övrigt. Ett exempel på en miljö där man undviker att visa bilder (alla bilder, inte bara animerade) av säkerhets- eller integritetsskäl är e-postklienter – speciellt för spamfoldern brukar klienter undvika att visa bilder.

Men om argumentet är att inte alla webbläsare (jag antar att det är den miljön bilderna ska visas) stödjer gif så är det hopplöst fel.

Hej!
Jag har alltså gjort annons-banners som kommer läggas in på ett antal sajter. De beställde sen fallbacks för dessa, vilket jag ifrågasatte då de är animerade gifar som väl ska funka bra i alla webbläsare och både i iOS och Android. Nu på morgonen fick jag svar att det inte behövdes trots allt, så de köpte mitt argument. :slight_smile:

Tack för dit svar!

/Cribba