Eric lär sig måla

Tänkte att jag gör en tråd här då jag antar många är betydligt mer kunniga illustratörer än mig. Har ganska nyligen börjat måla analoga tavlor (akryl). Har än så länge inte investerat massa tid i någon tavla, 1-10 timmar ungefär, så de flesta är mest för att testas olika tekniker eller motiv.

Kommer uppdatera tråden med lite av varje, en del precis påbörjat och en del som det troligtvis inte kommer målas mer på. Slänger in en del saker jag hade bilder på här på jobbet för att få en start.

Om ni har någon feedback får ni gärna slänga iväg det. Allt från tekniskt till artistiskt.

Grymt! Det var många år sedan jag målade analogt, saknar det lite ibland men sedan kommer jag på att man inte kan justera färgerna i efterhand eller göra ett nytt lager för att “testa lite”, och då saknar jag det inte lika mycket :wink:

Kan tipsa om boken https://www.amazon.com/Color-Light-Realist-Painter-Gurney/dp/0740797719 som är fantastiskt bra, både för digitalt måleri men kanske ännu mer för analogt.

Två nya

Grymt! Riktigt fint ljus på skeppet. Den undre ger inte riktigt rätt känsla för skalan tycker jag, tror den skulle vinna på lite mer luftperspektiv för att separera delarna i djupled. Men jag tycker det känns som en utveckling från de första bilderna du postade :slight_smile:

Tack tack! Beredd att hålla med om landskapet. Perspektiv på brygga, berg m.m blev inte så bra som kan önskat heller. Dags att använda perspektivlinjer och sånt kanske.

Wow, imponerande @Famous!

Snyggt. Svinbra skepp. Gillade även 5e bilden uppifrån. Härligt ljus på dom målningarna!

Sprang på den här tråden för ett tag sen och blev riktigt taggad på att måla själv. I helgen blev det inköp av akryl och duk. Jag har en tendens att snöa in på saker under väldigt korta perioder, så jag är nöjd om jag får ihop en målning!

Inspirerande tråd!

Tack och kul! Skicka upp vad du gör :slight_smile:

Här är ett litet porträttest, mitt första. Ska föreställa Peter Capaldi som Doctor Who, i sin Tardis. Inte siktat på att få det realistiskt och det är mycket som kan fixas och justeras. Men det får räcka med denna tavlan nu. Tog kanske 6 timmar.

Video för den nyfikna.

Grymt! Vilken utveckling, imponerande :slight_smile:

Tack tack! :slight_smile: Här kommer en till. Ett porträtt av vår kontorshund, Bosse.

Och tillhörande video.