En eller två webbplatser?

Nu har inte forumet kommit igång riktigt än men jag testar och lägger ut min fråga här alla fall.

Har ett problem som jag tror jag inte är ensam om, som det är nu så fotar jag allt möjligt. Allt från bröllop, barn & familj till företagsjobb, samt att jag är ansluten till Folio bildbyrå där jag säljer bilder. Det i säg är inget problem för mig, då jag tycker det är precis lika roligt att fota bröllop som porträtt till företag, som att ta livsstilsbilder till Folio.
Men frågan är om man förlorar kunder när man inte profilerar sig som bröllops- /familjefotograf (vilket brukar vara en vanlig kombo) eller som kommersiell fotograf? Att man inte framstår som lika “seriös”.

Har klistrat in den här frågan från ett annat ställe, och sen jag skrev det här så lutar det åt att jag tycker det är roligare att fota åt företag men får fortfarande in mer jobb från privatpersoner även om det blivit mindre sen jag höjde mina bröllopspriser.

Som det är nu har jag två domäner
www.jgfotograf.se - företag
www.jonasfotograf.se - privat

Men eftersom jag kommer satsa mer på företag framöver så kommer jag byta domäner då jonasfotograf.se kommer mycket högra i träffresultatet, och känns mer rätt för mig, än hur mycket jag har jobbat seo och bloggat på jgfotograf så kommer jag inte högre upp googles ranking.

Blev lite rörigt det här, men tar tacksamt emot tips och idéer från er.

Här kommer ett väldigt sent svar :slight_smile:

Jag hade tyckt det varit onödigt att ha två webbadresser utan hade istället slagit ihop dem.
Nu fotograferar ju inte jag själv men tänker för egen del… jag designar ju mest för webb men illustrerar även en del. Jag hade inte haft två siter där jag på den ena bara visade upp mina webb-grejer och illustrationerna på den andra.

Att kunna fotografera både till företag och till bröllop borde väl vara en styrka tänker jag? Att visa att man är en allsidig fotograf som behärskar bägge delarna?

Jag kan inte svara för de affärsmässiga detaljerna i din verksamhet, men jag kan säga att ur ett tekniskt och användarmässigt perspektiv så är det förvirrande med två olika sajter som egentligen handlar om samma sak. Risken finns också att du straffas av sökmotorer för det – det kan väldigt enkelt se ut som att du har olika domäner enkom för att driva trafik.

Jag hade nog slagit ihop det till en sajt, och pekat om den gamla domänen så den dirigerar trafik till den mer populära istället – ELLER – haft två olika firmor/varumärken som också drivs separat. Olika namn, olika profilering, olika publik. I allt väsentligt två olika entiteter alltså.

Tack för svaren.

Det kan vara som du är inne på macke, att jag blir straffad på google. För än hur jag bloggar och jobbar med jgfotograf.se så kommer jag inte längre upp på träffresultatet.

Ur det rent affärsmässiga så har jag hört både och, vissa säger att “branchen” ser ner på bröllopsfotografer och att det kan göra att man förlorar jobb. Men vissa andra säger att många ser det som en styrka, är själv osäker hur jag ska tänka här.

Men jag märker att jag fått mer bröllopsjobb tack vare att jag har separerat mina sajter, men samtidigt är det inte det jag vill hålla på med i längden, det är bra betalt och utgör mer en 50% av min omsättning men som sagt inte det jag vill egentligen göra. Inför varje bröllop har jag ångest och känner att jag inte vill, men sen när jag är där och fotograferar tycker jag det är rätt kul och kunderna har alltid varit nöjd med mig. Alla fall vad dom säger :slight_smile:

Svårt att helt separera dom som du är inne på, då jag bygger mitt varumärke på mitt namn och vet inte hur jag ska kunna separera det. Vilken domän tycker ni låter bättre? Hade helst haft jonasgunnarsson.com eller .se men den är upptagen så det går inte. jonasfotograf.se är nog mer inarbetat men har som sagt jobbat rätt hårt för att jobba in jgfotograf.se så det är svårt att säga hur jag ska tänka där.

Rörigt inlägg, lite småstressad för jag håller på med maten samtidigt men hoppas det blev något vettigt av det alla fall :slight_smile: