Blitzer ritar och kluddar

Jag lägger upp en tråd här för att ha som min lilla lekstuga på GF. Jag heter egentligen Niklas, och jobbar som “digital designer” till vardags. Det innebär att jag designar gränssnitt (appar, sajter, programvara etc), gör en del front-end, samt en del rena illustrations-jobb.

Jag har alltid ritat och målat och gick 2 år på konstskola, men nuförtiden är det i stort sett bara digitalt. Det senaste året har jag nästan helt gått över till att använda en Ipad Pro och appen Procreate, men tidigare satt jag med Photoshop och en wacom-platta.

Rumpenstillskin WIP
Jag håller på med en challenge för facebookgruppen “Draw or Die” (bra grupp, rekommenderas) där man skall designa dvärgen Rumpenstillskin från folksagan. Några av kraven är att han skall vara cybernetisk, ha en massa guld, och att det skall finnas med en spinnrock. Han skall också vara elak/lömsk (sinister).

Såhär långt har jag kommit i nuläget, deadline är 7 december. Kritisera och kommentera gärna!

Uppdatering 30 november:
Mer rendering och småfixande överallt…

I like it :slight_smile: Hur blev färdiga resultatet? Deadline idag!

Tack! Det är lite småpill kvar med hjulet och handen och allmän finish, men jag har ett par timmar på mig ikväll :smiley:

"Paint yourself as a knight"
Har börjat måla på en ny challenge som går ut på att måla sig själv som en riddare. Jag har alltid undvikit självporträtt, men för en gångs skull kändes det som det blev ganska likt redan på första försöket. Skall försöka få till en oglamorös, smutsig och svettig känsla i bilden. Jag är lite orolig att det kommer att bli tråkigt och att man kanske behöver göra någon lite mer dramatisk ljussättning, men jag får se när jag kommer lite länge!

Update
Börjar kännas färdig. Lite mer jobb med baksidan av skölden och den bortre handen, och säkert några pass ytterligare med “finish” kvar.

Update
Så här blev den till slut

Alan Moore, fotostuide
Jag håller på med en bild och letade referenser på skägg, och hittade en av mina favorit serie-skapare Alan Moore (Watchmen, V for Vendetta, From Hell, mm). Jag hade egentligen tänkt att basera min karaktär på honom, men det blev ett eget porträtt istället. Svårt att få till likheten utan att kalkera, och svårt att rendera håret och skägget på ett vettigt sätt. Ifall nån har några tips får ni gära komma med dem :slight_smile:

Lite uppdaterade färgskisser (det är flera bilder om man klickar upp dem)

Skogsscen målad i Procreate

Håller på att måla en grävmaskin (en Caterpillar 6090 mining excavator för att vara exakt) som slåss med en hord zombier. Känns som jag kanske har tagit mig lite vatten över huvudet, men hoppas få ihop det till slut.

Mkt fint! Håller själv på att lära mig att måla bättre i PS så alla dina bilder är väldigt inspirerande :slight_smile:

Tack :smiley:
Jag kan rekommendera https://www.ctrlpaint.com/library/ om du inte har hittat dit själv redan. Den absolut bästa resursen för att lära sig måla digitalt imo.

“Den Vedervärdiga Gudens Klippa”.
En bild som blev liggande alldeles för länge eftersom jag gjorde flera olika versioner och sedan inte kunde bestämma mig. Men nu får den vara klar :stuck_out_tongue:

Ja jag har sett lite på hans youtube-kanal. Speciellt hur man blendar färger.

Har också sett mycket på Sinix. Jag gillar hans typ av sätt att måla digitalt. Känns så analogt på något sätt.

“The King in Yellow”, fritt efter novellsamlingen med samma namn. Den skrevs 1895 och räknas som startskottet för “cosmic horror” som sedan populäriserades av H.P Lovecraft med flera.